czwartek, 11 kwietnia 2019

MAMADHA PREMIUM+


Suplementy diety to trochę temat drażliwy, każdy ma swoje zdanie, otóż ja swoje też, jest one dość konkretne. Kiedy byłam w pierwszej ciąży stosowałam sam kwas foliowy, uznając, że nic więcej nie jest mi potrzebne, potem doszła cukrzyca ciążowa i drastyczne wyniki cukru, rygorystyczna dieta po której dosłownie od patrzenia skakał mi cukier i nie dojadałam, teraz, kiedy jestem w pełni świadoma i jakąś lekcję już przeszłam, do drugiej ciąży chcę się dobrze przygotować. Bo skutki właśnie moich problemów były opłakane, ale o tym może kiedyś. 
Dlatego postanowiłam iść do apteki i wybrać wg siebie bardzo dobry skład witamin dla kobiet nie tylko już w ciąży, ale tych, które o ciąże się starają. 
W trakcie tak ważnego stanu jak przed, w trakcie i po ciąży uważam, że suplementacja witamin jest bardzo ważna, aby wspomóc nasz organizm, który pracuje ze zdwojoną siłą i niestety nie wszystko idzie po naszej myśli, wiem to z autopsji. 

Wg danych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, w okresie ciąży potrzebujemy zwiększonej ilości takich witamin jak: 
  • żelazo, 
U kobiet ciężarnych podczas rutynowych badań układu czerwonokrwinkowego często stwierdza się niedokrwistość niedoborową, obserwuje się również tzw. fizjologiczną niedokrwistość związaną ze spadkiem hematokrytu. Anemia wynikająca z niedoboru żelaza może powodować obniżenie tolerancji na wysiłek fizyczny, uczucie zmęczenia, a u kobiet ciężarnych zwiększać ryzyko porodu przedwczesnego. Niedokrwistość matki podczas karmienia piersią a tym samym obniżenie zawartości żelaza w pokarmie może podnosić ryzyko wystąpienia niedokrwistości u dziecka a także ograniczenia rozwoju psychomotorycznego. Grupami zagrożenia niedokrwistością są osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, z zaburzeniami wchłaniania oraz kobiety obficie miesiączkujące, ciężarne czy karmiące piersią. Suplementacja związkami żelaza w formie doustnej powinna być prowadzona u kobiet z niedokrwistością przed planowaną ciążą, a następnie włączana ponownie po ukończeniu 8 tygodnia ciąży ze względu na wzrost ryzyka niekorzystnego działania wysokich stężeń żelaza w płynie pęcherzykowym na rozwijający się zarodek
  • magnez, 
Magnez regulując przewodnictwo nerwowo-mięśniowe podwyższa próg pobudliwości obniżając kurczliwość mięśni gładkich i poprzecznie prążkowanych. Rozkurcz mięśniówki gładkiej w naczyniach krwionośnych powoduje ich rozszerzenie, wzrost objętości łożyska naczyniowego a następnie obniżenie ciśnienia tętniczego. Wzrost stężenia magnezu skutkuje obniżeniem progu drgawkowego mięśni. Magnez wpływa również na prawidłową gospodarkę mineralną kości, dając zwiększenie ich gęstości mineralnej. Niedobór magnezu może powodować zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego oraz wzrost przepuszczalności błon komórkowych dla jonów sodu i wapnia dając wzrost ich stężenia wewnątrz komórki, zwiększać kurczliwość mięśni i ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Objawem niedoboru magnezu są bolesne skurcze mięśni. W stanach obniżonego stężenia magnezu we krwi lub objawach klinicznych jego niedoboru zaleca się suplementację. Dobowe zapotrzebowanie organizmu wynosi około 6 mg na kg masy ciała, wzrastając nawet dwukrotnie podczas ciąży i laktacji.
  • kwas foliowy, 
Kwas foliowy jest niezbędnym koenzymem metabolizmu kwasów nukleinowych, katalizuje procesy krwiotwórcze, dobrze wchłania się z jelit i wiąże z białkami osocza. Możliwość wystąpienia otwartych wad ośrodkowego układu nerwowego wzrasta na skutek niedoboru kwasu foliowego. Jest on pierwiastkiem zalecanym w formie stałej suplementacji doustnej w okresie planowania ciąży, co najmniej 6 tygodni przed koncepcją aż do czasu zakończenia procesu organogenezy
  • witamina D 
Od niedawna zwraca się uwagę na rolę witaminy D w organizmie człowieka. Wpływa ona na regulację stężenia wapnia i fosforu w osoczu, utrzymywanie prawidłowej gęstości mineralnej kości, hamowanie nadmiernej proliferacji i stymulowanie różnicowania komórek w układzie krwiotwórczym oraz modulowanie funkcji układu odpornościowego. Działanie antyproliferacyjne witaminy D w ustroju polega na regulacji procesów transkrypcji w ponad 200 genach, obniża dzięki temu ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory w tym jelita grubego i sutka. Witamina D ma również działanie immunomodulujące przez aktywację genów kodujących peptydy przeciwbakteryjne, przeciwzapalne hamujące produkcję cytokin. Witamina D 3 jest również zalecana u kobiet z zaburzeniami owulacji.
  • DHA 
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są składnikami budulcowymi dla błon fosfolipidowych, stanowiąc 20-40% kwasów tłuszczowych zawartych w fosfolipidach układu nerwowego i siatkówki oka. Wchodzą w skład osłonek mielinowych nerwów obwodowych, błon synaptycznych i neurotransmiterów, lipidowych składników receptorowej części siatkówki. Prawidłowa zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie i ich dostępność dla płodu wpływa na prawidłowy rozwój siatkówki oka wchodząc w skład jej fotoreceptorów oraz komórek nerwowych, wpływa na percepcję wrażeń wzrokowych i ich zamianę na impulsy nerwowe. Zapewnienie organizmowi prawidłowego zaopatrzenia podczas ciąży wpływa na wydłużenie czasu trwania ciąży, wzrost masy urodzeniowej noworodka bez wzrostu ryzyka makrosomii oraz spadek ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego. Stosowanie kwasów omega 3 zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu I, choroby nadciśnieniowej w wieku dorosłym oraz alergii.
  • Jod, 
Polska jest krajem o średnim ryzyku wystąpienia niedoboru jodu w diecie, co jest powodem wprowadzenia profilaktycznego jodowania soli kuchennej. Podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na jod, co między innymi spowodowane jest wzrostem aktywności dejodynaz, utratą jodu przez nerki oraz zapotrzebowaniem płodu. Zalecane często ciężarnym ograniczenie spożycia soli kuchennej może również nasilać jego niedobór. Obniżona podaż jodu może być przyczyną powstania wola tarczycowego u ciężarnej i wzrostu ryzyka niedorozwoju umysłowego u dzieci. Na skutek niedoboru dochodzi do zaburzeń mielinizacji włókien nerwowych, uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, niedosłuchu i głuchoty noworodków. Niedoczynność tarczycy u ciężarnej związana z niedoborem jodu powoduje wzrost ryzyka poronień, porodów przedwczesnych, niedoczynności tarczycy u płodu i noworodka.

Powyższy opis wszystkich witamin pochodzi z Rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Całość możecie znaleźć wpisując w google te hasło, serdecznie Wam polecam ten artykuł. 

Po pierwszej ciąży, mam już sporą orientację w tym, że na Polskim rynku jest bardzo wiele suplementów diety, jednak tym razem jeszcze przed zajściem w ciąże postanowiłam, że zacznę brać te - a nie inne witaminy Mama DHA Premium + które zawierają pięć składników o udowodnionej skuteczności. 

Więcej o suplementach diety - tutaj

Produkt nie jest sponsorowany. 


8 komentarzy:

  1. U mnie byl tylko kwas foliowy, jesli wyniki morfologii są bardzo dobre, to nie potrzeba wiecej☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w pierwszej ciąży, również brałam kwas foliowy, ale potem po 6 miesiącu wyniki znacznie się pogorszyły. Dlatego teraz po swoich przejściach, chciałabym lepiej wspomóc swój organizm :)

      Usuń
  2. Ja jadłam tylko kwas foliowy w początkowych miesiącach, potem już nic, bo wyniki były dobre :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. polecę kumpeli która spodziewa się dziecka:) obserwuję z miłą chęcią i zapraszam serdecznie do siebie;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja używałam Pregny, dla mnie nr 1!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam szczerze, że nawet tych tabletek nie widziałam u nas w aptekach.

      Usuń